Personlig liv

When in Amsterdam…

Da var vi kommet hjem etter en fin tur i Amsterdam. Det er alltid morsomt å besøke nye plasser. Vet ikke helt hva jeg forventet av denne byen, at den er preget av sex-turisme og coffee shops er vel det den har blitt mest kjent for de siste årene. Men man oppsøker nå det man ønsker å oppleve selv tenker jeg.

Første dag var vi veldig heldig med været. Det var sikkert en 20 grader og skyfri himmel hele dagen. Så vi sto opp tidlig og dro ned til Museumskvaratalet, og tok oss en museumsrunde. På Van Gogh museumet var det temmelig fult med turister. Gikk en times tid og tittet før vi bare gikk ut og vandret litt gatelangs. Så på kanalene, butikker og fin arkitektur. Fant oss en søt liten cafe, med veldig hyggelig betjening. Det var ikke en vegetarisk cafe, men de hadde et stort utvalg av god vegetarisk mat. Vi skulle egentlig dra å spise på «The avocado show», som er den første restauranten hvor de serverer avokado i alle rettene sine, men den var ikke åpnet enda. Kanskje neste gang.

Gikk videre til Hooka lounge og prøvde litt shisha. Jeg prøvde dette for første gang da jeg var i Laos for ett par år siden. Det er frukttobakk for de som ikke vet det. Måtte forklare halve snapchat-lista mi etterpå at vi ikke røyka hasj.. haha. Selv om det florerte av coffe shops, så holdte vi oss unna de.

Dag 2, bestilte vi oss en utflukt til Volendam. Det var egentlig flaks at vi kom oss med på den turen. Vi hadde booket turen via en samarbeidspartner av dem kvelden i forveien, men da vi møtte opp hadde de ikke mottatt bestillingen før den morgenen. Men siden det var noen som ikke møtte opp, ble det plass til oss likevel. Så bare et tips hvis dere er i Amsterdam og skal bli med på en slik tur; Bestill direkte via arrangør. Den varte hele dagen. Og vi var ikke så veldig heldig med været. Veldig skiftende, fra litt sol, mye vind og litt regn. Vi angret et sekund på at vi ikke hadde tatt med oss varmeundertøy, for det var kaldt å gå.

Men jeg er veldig glad for at vi dro på den. Synes det er interessant å få med seg litt historie og kultur når man først er ute og reiser. Og vindmøllene er jo ikonisk for Amsterdam.

Første stopp var vindmøllene. Det var som en liten landsby, mange fine, små butikker og hus. Museum, bondegård, omvisning og en del prøvesmaking. Vi fikk se hvordan de lager tresko, ost og de berømte vafflene sine. Veldig hyggelige turguider og turister. Er du i Amsterdam, så anbefaler jeg deg å få med deg denne turen.

Dag 3. Vi hadde planlagt å reise til Anne Frank – huset, dra på spa og shopping. Dagen ble ikke som planlagt. Det regnet sidelengs nesten hele dagen. Og selv om vi hadde plukket med oss en paraply fra hotellet, ble vi våte likevel. Vi dro ned til sentrum. Gikk igjennom «Red light district». Tok oss en runde på «Red light secret», som da er et nedlagt bordell og museum i dag. Der fikk vi høre historien til en tidligere ansatt av bordellet, sett film og se og oppleve hvordan livet er inne i et bordell. Jeg synes det var veldig autentisk.

Triste skjebner, hva annet er det å si. Jenter kommer til byen, eller blir lurt av bakmenn til byen med et håp om en dansekarriere, jobb på et hotell eller jobb som modell, men ender opp som prostituert. En absurd virkelighet for de fleste av oss. Det er rett og slett bare trist. Og man føler seg av og til moralsk forpliktet til å lytte til historien deres.

Hjemreisen ble et kapittel for seg selv. For å gjøre en lang historie kort; Det var store forsinkelser allerede på Schiphol. Ingen informasjon å få, et fullstendig kaos med forsinkede og kansellerte fly. Minte mer om å være på en konsert fremfor en flypass..
Vi skulle reise via Stocholm – Oslo (Og jeg videre til Trondheim). Vi landet 15 minutter før flyet mitt skulle gå videre i Oslo. Bagasjen var ikke kommet med flyet. Jeg måtte overnatte i Oslo (Uten tannbørste, toalettmappe og rene klær, morsomt!). Og i tillegg hadde jeg vært så lur at jeg hadde lagt husnøklene mine i kofferten. Men jeg kom meg nå hjem morgenen etter, temmelig sliten etter en lang reise med mye venting og mye rot og kaos fra Norwegian sin side.

Men men, det frister absolutt til gjentagelse. Men neste gang kommer jeg til å reise på sommerstid 🙂